„Dziwny jest ten świat”

Tak śpiewał Czesław Niemen w 1967 r. Tekst ma z pewnością nieprzemijającą wartość. Żyjemy w świecie, który jest zmienny, niepewny, niejednoznaczny i złożony, o czym pisali w 1987 r. Warren Bennis i Burt Nanus.

Żyjemy w wyjątkowych i nietuzinkowych czasach. Zygmunt Bauman nazwał ten czas bezkrólewiem, pisząc, dawne wartości odeszły w przeszłość, a nowych jeszcze nie ma. Richard Norman pisał, że organizacje są manifestacją procesu dialektycznego, a „dialektyka i sprzeczności są – przynajmniej w niektórych sytuacjach – ważne dla równowagi organizacji”. Michael Porter i Mark Kramer zauważyli, że żyjemy w czasach, w których następuje stopniowa konwergencja sektorów komercyjnego i niekomercyjnego, co do niedawno było nie do pomyślenia.

Wyraźnie rośnie znaczenie wartości niematerialnych takich jak wiedza, kultura organizacyjna, marka i prestiż firmy. Trwała przewaga konkurencyjna jest już odległą przeszłością, a powtarzalność przestała być kluczem do sukcesu twierdzą Gary Hamel i Bill Breen. Stwierdzenie to wzmacnia Richard Norman, twierdząc, że nie ma prostych recept na sukces, a Noblista Herbert Simon wzmacnia to głosząc, że nie ma najlepszego sposobu na sukces.

Podstawowe pytanie stające przed każdą organizacją sformułowane przez Rafała Krupskiego, i jak się dzisiaj okazuje stojące przed każdym z nas brzmi: jak się przygotować na nieprzewidywalne okazje i niespodzianki? Dlaczego nie analizujemy osiągniętych sukcesów, a jedynie przyczyny porażek, których przecież w każdej organizacji nie brakuje. Czy uważamy, że to nie jest potrzebne.

Coraz więcej jest firm, które nie poprzestają na eksploatacji wiedzy, inwestując w jej eksplorację. To droga do sukcesu, dzięki stawianiu na kreatywność. Robert Sutton uważa, że w firmie kreatywnej należy zatrudniać osoby, które wolno się uczą obowiązujących tam reguł. Klient już nie jest traktowany jedynie jako odbiorca towarów i usług lecz jako współtwórca wartości piszą Gary Hamel i Coimbatore Prahalad. Bogusz Mikuła podkreśla znaczenie zarządzania wiedza klienta dodając, że to nie ma nic wspólnego z manipulacją. Podziały na dziedziny i dyscypliny są hipernieszczelne, jak twierdzi Janusz Strużyna i trudno się z Nim nie zgodzić. Dyskusja nad tym, gdzie jest granica pomiędzy ekonomią a zarządzaniem wydaje się granicząca z absurdem. Jak tym, dziwnym światem organizacji? Kazimierz Perechuda widzi szanse dla organizacji w poszukiwaniu akceleracyjnych metod zarządzania.

Z tych kilkunastu skreślonych zdań wyłania się szereg pytań, koncentrujących się wokół tego jak w bliższej i dalszej przyszłości kształtować organizacje i firmy, niezależnie od tego, czym się zajmują teraz i czym będą zajmowały się w nieprzewidywalnej przyszłości. Czy obecna, nadzwyczajna sytuacja stanie się, po ustaniu zarazy, katalizatorem postępu, podobnie jak kryzys paliwowy z połowy lat 70. Czy potrafimy przekuć zagrożenie w szanse? Przecież, „jeszcze będzie normalnie”, jak czytamy na okładce jednego z ostatnich numerów Tygodnika Powszechnego. Oby jak najszybciej. Ale to zależy od nas wszystkich.

3 komentarzy nt. „„Dziwny jest ten świat”

  1. Anna Tesmer

    Wiadomo, że aktualna sytuacja jest trudna zarówno dla klientów jak i przedsiębiorców. Firmy, zwłaszcza teraz powinny analizować przyczyny swojego sukcesu, ale również i konkurencji. Szczególnie marketing jest teraz ważny, bo nawet jak firma będzie zmuszona do chwilowego wstrzymania działań to to jednak pamięć o niej wśród klientów musi pozostać – inaczej gdy skończy się zaraza pozostanie im walczyć od początku o swoją pozycję na rynku.

    Odpowiedz
  2. Karolina Wysocka

    Myślę, że zmuszając nas do zatrzymania się na chwilę, obecna sytuacja może stanowić pewnego rodzaju katharsis. Daje nam to szansę na refleksję. Oczywiście w pierwszym rzędzie nad popełnionymi w przeszłości błędami i pożądanym zachowaniem w przyszłości, ale też nas sensem tego co robimy. Dla mnie to zaproszenie do dawno zapomnianej autentyczności.

    Odpowiedz

Odpowiedz na „Anna TesmerAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code