Obciążenia czy zajęcia dydaktyczne

Od niemal 25 lat w strukturze przychodów z działalności operacyjnej polskich uczelni publicznych, 80% stanowią przychody z działalności dydaktycznej. W latach 1995-2018 zmiana tego udziału wyniosła zaledwie 0,9 punktu procentowego. A zatem uczelnie dydaktyką stoją. O znaczeniu jakości dydaktyki nie w tylko w wymiarze sprawozdawczym, ale również w praktyce, nie trzeba nikogo przekonywać. Uważam, że zasadne jest pytanie, czy w gonitwie za dążeniem do zwiększania efektywności badań naukowych i oraz publikowania ich wyników w coraz wyżej notowanych periodykach, dydaktyka nie zejdzie na plan dalszy? Odpowiedź na to pytanie będzie można sformułować za kilka lat. Ale od zaraz można zmienić nazewnictwo odnoszące się do nauczycieli akademickich oraz do procesu kształcenia.

Dobrze się stało, że zgodnie z zapisami zawartymi w nowym statucie naszej Uczelni, osoby ze stopniem doktora będą zatrudniane na stanowiskach adiunktów (poza tymi, którzy będą profesorami uczelni), bez względu na to, czy będą zaliczane do grupy pracowników dydaktycznych, badawczych czy badawczo-dydaktycznych. Inną, równie ważną kwestią jest określenie, odnoszące się do pensum dydaktycznego. Odniósł się do tego podczas jednej z konferencji jeden z prorektorów Uniwersytetu Śląskiego, podkreślając pejoratywne znaczenie określenia ‘obciążenia dydaktyczne’. Trudno się z takim stanowiskiem nie zgodzić. Przecież, jeśli coś jest dla nas obciążeniem, staramy się tego jak szybciej pozbyć, albo tego unikamy. A nam przecież nie o to chodzi. Proponuję, abyśmy odciążyli się z tego obciążenia, nazywając po prostu zajęciami dydaktycznymi. To nie wymaga wysiłku, ani ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Jeden komentarz nt. „Obciążenia czy zajęcia dydaktyczne

  1. Marcin

    Trudno się nie zgodzić. Podpowiem tylko, że słowo dydaktyka jest nagminnie źle stosowane i też czas to zmienić, bo nie jest to edukowanie. :)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>