Jajko czy kura?

Co było pierwsze: jajko czy kura, to dylemat, który zaprzątał umysły średniowiecznych myślicieli. Uczeni spierają się do dziś. Odnieśmy ten dylemat do współczesnej uczelni. Misja uczelni składa się z trzech komponentów: dydaktycznego, badawczego oraz tzw. trzeciej misji, tj. budowania i rozwijania relacji uczelni z otoczeniem, nie tylko biznesowym, ale szeroko rozumianym otoczeniem społecznym. Trzecia misja łączy dwie pozostałe. Pytanie: który komponent jest najważniejszy, wydaje się bezzasadne.

Związek nauki z dydaktyką jest oczywisty. Bez nauki nie byłoby dydaktyki. Bez dydaktyki uczelnie staną się instytutami naukowymi. O pozycji polskich uczelni w świecie decydują jednak głównie badania naukowe, dydaktyka jest wtórna. Nie oznacza to, że jest bez znaczenia. Wprost przeciwnie, jej znaczenie jest nie do przecenienia, jednak poziom kształcenia jest, a przynajmniej powinien być silnie skorelowany z poziomem badań naukowych. Umiędzynarodowienie Uczelni, niezbędne nie tylko ze względu na tsunami demograficzne, będzie zależne od tego, jaką pozycję naukową ta zajmuje wśród instytucji akademickich w Europie i na świecie. To zachęci studentów z innych krajów, aby zechcieli wybrać studia u nas. Uczelnia stanie się również znacznie bardziej atrakcyjna dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych.

Podczas spotkania z prof. Markiem Kwiekiem, znanym badaczem szkolnictwa wyższego, jeden ze studentów zadał pytanie: po co są potrzebne publikacje, o których tak dużo mówił nasz Gość? To znamienne pytanie, któremu się nie dziwię, gdyż związek badań naukowych z dydaktyką jest zbyt luźny. A przecież dydaktyka to głównie przetwarzanie dobrze znanej i uznanej wiedzy, a nauka to spojrzenie w przyszłość. Nową jakością, którą można nadać dydaktyce jest inicjatywa tworzenia przestrzeni dla studentów do tworzenia „nowego”. To uzupełnienie tradycyjnych metod dydaktycznych i niewątpliwie nowy impuls, wzbogacający anachroniczne już tzw. podające metody. Mam nadzieję, że pomysł ten ujrzy światło dzienne.

Pytanie: co było pierwsze, jajko czy kura pozostaje nierozstrzygnięty. Inaczej jest w przypadku dylematu: czy uczelnia powinna zmierzać w kierunku doskonale kształcącej wyższej technicznej szkoły zawodowej, czy też uniwersytetu technicznego o światowej renomie, który jak magnes przyciągnie kandydatów na studia z całego świata. Odpowiedź, przynajmniej dla mnie, jest oczywista.
A może jest trzecia droga – zapraszam do komentowania.

Jeden komentarz nt. „Jajko czy kura?

  1. Edek Szczerbicki

    Zaden z „wielkich uniwersytetow” nie zapracowal na miano swojej wielkosci dydaktyka. W kazdym przypadku sprawily to badania naukowe. Czy oznacza to, ze te uniwerytety nie dbaja o dydaktyke? Nie, one po prostu nie musza sie o dydaktyke martwic. Wiedza, ze dydaktyka oparta na badaniach jest zawsze najlepsza i najbardziej atrakcyjna dla studentow.

    Nasz Dziekan ds Nauki pisze na swoim blogu „Bez nauki nie byłoby dydaktyki.„ Mozna by tu bylo zacytowac caly niezwykle trafny paragraf z powyzszego wpisu Krzysztofa. Nowo wybrany Rektor PG mowi po wyborze na to stanowisko „Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma dydaktyki na wysokim poziomie bez badań naukowych na wysokim poziomie”.

    Jak dobrze jest w sloneczny sobotni poranek przeczytac takie slowa. Mysle, ze jest to znakomity i ekscytujacy czas zarowno dla Wydzialu jak i dla calej PG. Jestesmy na drodze do uniwersyteckiej wielkosci.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>