Forum Strategii Naukowej

Od dwóch miesięcy dostrzegam niewielką, ale wyraźnie pogłębiającą się zmianę kursu z wszechobecnej w wypowiedziach decydentów ‘kultury audytu’, ‘zbieractwa punktów’ i ‘grantozy’ na powrót do szacunku dla korzeni uniwersytetu, wartości i norm akademickich, a także postrzegania znaczenia wszystkich obszarów wiedzy, także nauk społecznych i humanistycznych. To zielone światełko w tunelu, który od kilku lat się zwężał, a teraz mam nadzieję wyraźnie się poszerzy.

Uczestnictwo w Forum Strategii Naukowej zorganizowanym przez MNiSzW i Elseviere utwierdziło mnie w przekonaniu, że decydenci zauważają konieczność zmiany kursu reform w kierunku godzenia tradycyjnego postrzegania roli uniwersytetu z nowymi wyzwaniami, które przed nim stoją. Przeciwstawianie tego, co było temu, co ma być prowadzi bowiem donikąd, a w najlepszym przypadku jest myśleniem krótkowzrocznym. Rolą uniwersytetu jest bowiem nie tylko wsłuchiwanie się w sygnały z otoczenia lecz jego kreowanie, a to wymaga stabilności prawa, unikania stygmatyzacji niektórych obszarów wiedzy i wychwalania pod niebiosa innych. Truizmem jest stwierdzenie, że nauka jest globalna. Dodałbym do tego, że nauka jest jedna i jakiekolwiek jej szufladkowanie jest próbą biurokratycznego ustalenia granic, których nie ma. Czy rzeczywiście łatwiej było znieść granice między krajami UE niż granice pomiędzy dyscyplinami nauki? Prorektor jednego z czołowych uniwersytetów (uczony znany w świecie) podczas wspomnianego forum zauważył, że obecnie nie ma możliwości doktoryzowania w nowych obszarach wiedzy, gdyż pierwszym pytaniem jest ustalenie właściwej szuflady, a nie koncentrowanie się na problemie badawczym.

Dyskusja dotycząca współpracy nauki z biznesem i vice versa ostatnio nabrała rozmachu. Jaki jest punkt widzenia biznesu na tę współpracę?

Prominentny przedstawiciel władz PAN podczas forum wspomniał, że w rozmowie z jednym z prezesów wielkiej polskiej firmy usłyszał, że ten woli finansować sport niż naukę. Cieszą mnie sukcesów polskich sportowców, zwłaszcza, że nie pojawiają się w nadmiarze, ale…

W interesującym artykule „Prawdziwa wiedza jest gdzie indziej” opublikowanym w numerze 9/2013 czołowego czasopisma biznesowego „Forbes”, autorzy proponują istotne zmiany w kształceniu na poziomie wyższym http://kariera.forbes.pl/prawdziwa-wiedza-jest-gdzie-indziej,artykuly,160666,1,1.html. To byłby ważny głos w dyskusji nad przyszłością systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. Jednak zakończenie artykułu pokazuje, że emocje Autorów wzięły górę. Ostatnie zdania artykułu brzmią następująco: „Wszyscy byliby zadowoleni [z proponowanych przez Autorów zmian-KL] Oczywiście poza towarzystwem w gronostajowych pelerynach”. Brak kultury słowa stawia pod znakiem zapytania możliwość dyskusji.

Pani Henryka Bochniarz, kierująca konfederacją „Lewiatan” w wywiadzie stwierdziła, że: „Ogromne pieniądze publiczne i prywatne zostały wydane na wyższą edukację tysięcy młodych ludzi i ani oni nie mają z tego pożytku, ani gospodarka. To katastrofa”.

http://wyborcza.pl/1,75248,15426876,Henryka_Bochniarz__Edukacja_czesto_nie_daje_szans.html#ixzz2t9EX46B1

Nie zaszkodziłoby ważyć słów…

Zmiany w systemie szkolnictwa wyższego są konieczne, ale rozpiętość oceny dorobku polskich uczelni, a także kierunku koniecznych zmian jest znacząca i mam wrażenie, że się pogłębia. Forum Strategii Naukowych pozwoliło mi na konfrontację polskich i zagranicznych problemów w tym zakresie i mogę stwierdzić z dość dużym prawdopodobieństwem, że są one podobne. Może to jest pocieszające.

 

Jeden komentarz nt. „Forum Strategii Naukowej

  1. Anonim

    Niestety, mam wrażenie, że kurczy się przestrzeń na dyskusję i rozsądek, pomiędzy skrajnymi stanowiskami. Z jednej strony – bardzo konserwatywnych, zamkniętych na świat i jego wyzwania, „czystych naukowców” i z drugiej – Pracodawców, którym się marzy, by dostawać od uczelni absolwentów dokładnie dostosowanych do ich BIEŻĄCYCH potrzeb.
    Piotr Dominiak

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>