Statystyka prawdę Ci powie?

Prognozy demograficzne sprawdzają się, jak mało które. Liczba studentów w Polsce wynosi obecnie ok. 1,7 mln, tj. 0,3 mln mniej niż w „szczytowym momencie”. Spadek liczby studentów i wzrost liczby obcokrajowców spowodował, że udział procentowy tych ostatnich wśród osób studiujących w Polsce w przyszłym roku będzie pewnie dwuprocentowy. To nie oznacza jednak sukcesu w zakresie internacjonalizacji kształcenia. Zmiany demograficzne są ‘interesujące’ również z punktu widzenia ministra finansów.  Mam jednak nadzieję, że w najbliższych latach nie spadną dotacje z budżetu.

 

Opis liczbowy polskiego szkolnictwa wyższego miejscami zaskakuje. Tak twierdzę, przeglądając statystyki publikowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwo Wyższe. Zastanawiam się nad tym, w jaki sposób przysłowiowy koniec z końcem wiąże uczelnia, w której liczba nauczycieli akademickich (full time equivalent) ≤30, a liczba studentów ≤200? W Polsce szkół wyższych, spełniających te warunki jest niemal 180, czyli ok. 40% wszystkich instytucji kształcących na poziomie wyższym. Część z tych szkół prowadzi kierunki, na których ze względu na ich specyfikę, przypada kilku studentów na nauczyciela, ale jak wytłumaczyć fakt, że w niektórych szkołach liczba nauczycieli akademickich jest jednocyfrowa. Jak to się ma do wymogów stawianych przy tworzeniu kierunku kształcenia? Mowa tu o uczelniach prywatnych, które zajmują znaczące miejsce na rynku usług edukacyjnych, kształcąc co trzeciego studenta. Nie mam nic szkołom prywatnym (wśród nich są i znakomite), a uczelnie dzielę na dobre i złe, gdyż z punktu widzenia przyszłości polskiego szkolnictwa wyższego podział ten jest ważniejszy od innego – wg typu własności.

 

Mini-uczelnie czekają, posługując się językiem biznesu, fuzje i przejęcia, albo zaprzestanie działalności na własne życzenie lub ’życzenie’ Polskiej Komisji Akredytacyjnej.  Chyba, że potraktować je jako wzorce, stanowiące przykład budowania relacji mistrz – uczeń, które są nieosiągalne w uczelniach kształcących kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy studentów.

 

Magia liczb, czy twardy opis fragmentu uczelnianej rzeczywistości?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code