Wspomaganie (?) działalności wspomagającej naukę

Niemal 80% przeznaczonych z budżetu na finansowanie uczelni publicznych dotyczy działalności dydaktycznej, a pozostałe 20% działalności badawczej. Teza o tym, że polskie uczelnie mają wyraźne nachylenie dydaktyczne jest zatem uprawniona. Jednym z priorytetów władz ministerialnych jest zmiana tego stanu, ale na to potrzebna jest nie tylko dobra wola na uczonych, ale zdecydowanie wyższe finansowania zarówno działalności statutowej jak i projektów badawczych.

Inną kwestia jest, czy środki wydawane są zgodnie z ich przeznaczeniem. Przyjmując, że wydział X naszej Uczelni otrzymuje dotację na utrzymanie potencjału badawczego (niesłusznie utożsamianą z finansowaniem działalności statutowej) na poziomie 100 jednostek umownych, około 30% stanowią koszty pośrednie (wydziałowe i uczelniane), nazywane przez niektórych kosztami utrzymania administracji, przez innych haraczem na rzecz utrzymania infrastruktury uczelni, jeszcze inni używają słów, których nie przytoczę. Jak by na to nie patrzeć tylko 70% środków dotyczy wydatków wprost związanych z działalnością badawczą. Nie twierdzę, że koszty wspomagania działalności wspomagającej są bliskie zeru, ale czy muszą sięgać niemal 1/3 dotacji?

Środki budżetowe na naukę z roku na roku rosną, ale daleko im do 3% PKB deklarowanych przed wieloma laty w strategii lizbońskiej. Jeśli myślimy o przekształceniu niektórych uczelni w uniwersytety badawcze, niezbędne jest wyzwolenie mechanizmów zachęcających otoczenie biznesowe do współfinansowania nauki. W innym wypadku trzeba będzie skoncentrować się na dobrej dydaktyce, tyle, że chyba nie o to nam chodzi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>