W pionie czy w poziomie

Szkolnictwo wyższe i nauka w Polsce wymaga zmian, ale trudno nie zauważyć, że się zmienia. Na ogół zmiany odbierane są krytycznie, niezależnie od tego, czy  idą w dobrym , czy w złym kierunku, gdyż przyszłość jest trudna do określenia. Przyczyną jest często fakt, że ludzie zmian po prostu nie lubią.

Uczestnicząc przed kilkoma dniami w konferencji poświęconej finansowaniu badań naukowych organizowanej przez Narodowe Centrum Nauki i Komitet Naukoznawstwa PAN, usłyszałem bardzo ciekawą propozycję zmiany myślenia o systemie rodzimej nauki składającym się z trzech ‘pionów’: instytucji akademickich, instytutów PAN oraz instytutów (jednostek) badawczo-rozwojowych. Istotą zmian, zaprezentowanych przez  prof. Maciej Żylicza, prezesa Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, jest współpraca ‘pionów’, a nie podkreślanie ich odrębności i traktowanie innych jak tych , których istnienie zmniejsza dotację publiczną dla naszego pionu. Prof. M. Żylicz dostrzega możliwości powiązań poziomych w realizacji wspólnych projektów, konsolidacji i restrukturyzacji, otwartych „core facilities”. Współpraca sprzyjałaby integracji kapitału ludzkiego, tworzeniu centrów transferu technologii i lepszemu wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. To bardzo ciekawa idea, z pewnością trudna w realizacji, ale czy polska nauka ma inne wyjście.

 Przed dwoma laty uczestniczyłem w ciekawej konferencji pt. “Key drivers: from higher to quality education” organizowanej przez Uczelnię Łazarskiego. Parafrazując tytuł tej konferencji można rzecz: ‘from higher to quality science and technology’. Niepokoi mnie tylko fakt, że rząd deklaruje przeznaczenie 100 mld zł w najbliższych 10 latach na inwestycje w obronność, chyba, że przeznaczy tyle samo na naukę i szkolnictwo wyższe…

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>