Otwarta nauka i edukacja

W dniach 13 i 14 kwietnia uczestniczyłem (jako obserwator) w ciekawej międzynarodowej konferencji „Otwarta nauka i edukacja” organizowanej przez Bibliotekę Główną toruńskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (https://conferences.umk.pl/index.php/MKOA/IIIMKOA  ). To wyjątkowe spotkanie przedstawicieli bibliotek i społeczności naukowej służyło pokazaniu korzyści, jakie może przynieść otwarcie dostępu do wiedzy. Przytaczane przykłady to tworzenie publikacji na oczach świata, bieżąca ich aktualizację i recenzowanie oraz tworzenie sieci współpracy. Organizatorzy zaprosili m.in. przedstawicieli UNESCO, CERN w Genewie, Uniwersytetu w Cambridge (UK), Uniwersytetu w Jenie, Rady ds Instalacji Naukowych i Technologicznych z Wielkiej Brytanii, Electronic Information for Libraries w Hadze, żeby wymienić tylko gości zagranicznych. A słowem kluczowym konferencji było tworzenie warunków do dzielenia się wiedzą, co sprzyjać będzie rozwojowi nauki i edukacji.

Liczba przedstawicieli bibliotek i nauczycieli akademickich biorących udział w konferencji miała się jak 10:1, co pokazuje, że środowisko bibliotekarzy żyje własnym życiem, niekoniecznie na własne życzenie. To kolejny przykład, że świat akademicki składa się z wielu „podświatów”, żyjących obok siebie. A szkoda, gdyż większość wystąpień tu prezentowanych była godna uwagi. Zainteresowanych problematyką otwartej nauki i edukacji zapraszam na stronę: http://www.nowyebib.info/publikacje-ebib/36/1004-konferencja-oa-2012.

 Posłowie

1. Kilka dni temu dr Dybczyński z Uniwersytetu Wrocławskiego, po powrocie z Georgetown University, w udzielonym wywiadzie stwierdził: „Kiedyś zastanawiałem się, co bym zrobił, gdybym mógł zmienić na naszej uczelni jedną jedyną rzecz. Przed wyjazdem do Stanów powiedziałbym, że zmieniłbym sposób wybierania władz uczelni. Po powrocie ze Stanów: sprawiłbym, żeby biblioteka była otwarta przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Co mnie obchodzą władze? Liczy się biblioteka.” Coś w tym jest.

2. Sprawdzamy wszystkie studenckie prace dyplomowe systemem antyplagiat, czy to się studentom podoba, czy też nie. Może warto byłoby umieszczać na ogólnodostępnych platformach wszystkie publikacje naukowe. W końcu powstają one głównie za pieniądze publiczne.

3. Konferencja spowodowała, że znacznej szerzej będę postrzegał rolę wspólczesnej biblioteki uczelnianej. Dziękuję Organizatorom za to cenne doświadczenie.

A swoją drogą może trzeba zastanowić się, jak docenić nowatorsko myślących bibliotekarzy. Przecież biblioteka nie powinna być traktowana jak jedna z wielu jednostek organizacyjnych uczelni.

Ciekawe też, jak studenci postrzegają rolę współczesnej biblioteki.

4 komentarzy nt. „Otwarta nauka i edukacja

  1. Anonim

    Myślę, że koncepcja umieszczania publikacji naukowych na ogólnodostępnych platformach jest dobrym pomysłem. Ułatwia dostęp do wiedzy i umożliwia dzielenie się nią. Z punktu widzenia zaś autora daje większe szanse na np. zwiększenie liczby cytowań jego prac, co obecnie staje się jenym z głównych kryteriów oceny dorobku naukowego. Problem jednak leży w przekazywaniu praw autorskich do danej publikacji wydawnictwu. Nie jestem ekspertem od prawa autorskiego ale wydaje mi się, iż przekazując takie prawa wydawcy nie mogę tego artykułu upublicznić w internecie. Może to zrobić jedynie wydawca. W konsekwencji dostęp do wielu artykułów opublikowanych w różnych czasopismach w wersji papierowej jest ograniczony, gdyż pozyskanie takiej publikacji z innej biblioteki jest dla wielu potencjalnych odbiorców kłopotliwe.

    Błażej Prusak

    Odpowiedz
    1. Anonim

      Szanowny Panie

      Swiat idzie do przodu i wydawcy tez, zmienilo sie ich postrzeganie relacji z autorami i podpisywanie umów. Dzieki ruchowi open access wielu wydawcow musi lagodzic umowy i zgadza się na wiele, tylko trzeba z nimi negocjowac. Autorzy w ogole nie powinni pozbywac sie swoich praw, lepiej jest udzielac licencji.

      Prosze zajrzec na strony Sherpa/Romeo: Publisher copyright policies & self-archiving
      http://www.sherpa.ac.uk/romeo/

      tam ma Pan informacje o politykach wielkich wydawcow wobec nowych metod publikowania open access w repozytoriach czy czasopismach, duzo pan skorzysta jako tworca i naukowiec, jak Pan tam zajrzy.

      Wszyscy wydawcy dziś eksperymentują z open access tylko naukowcy w Polsce nic o tym nie wiedzą.
      Np.: http://www.springer.com/open+access?SGWID=0-169302-0-0-0

      Posylam Panu także liste wydawcow akademickich , ktorzy juz nie tylko artykuly publikują w otwartej formule, ale i ksiazki

      milej lektury
      http://www.doabooks.org/doab?func=publisher&uiLanguage=en

      Bozena Bednarek-Michalska, Bibliotekarka

      Odpowiedz
      1. Krzysztof Leja

        Dziękuję Pani Bożenie Bednarek-Michalskiej, głównej Organizatorce konferencji, o której pisałem w poście. Cenne uwagi i kontakty zawarte w komentarzu z pewnością będą nam pomocne. Nie piszę o nawiązywaniu relacji bibliotekarzy z naukowcami i studentami, gdyż wszystkie te grupy należą do społeczności akademickiej, a rola każdej z nich jest nie do przecenienia. Zatem współpracujmy!
        Krzysztof Leja

        Odpowiedz
  2. Anonim

    „A wszelka wiedza, która nie wyłania z siebie nowych pytań, staje się w szybkim czasie martwa, traci temperaturę sprzyjającą życiu”. W myśl tego stwierdzenia Pani Szymborskiej można powiedzieć, że wiedzą dzielić się trzeba, by było jej więcej, by jej nie zabrakło. I temu służą takie konferencje – słuszne, potrzebne i cieszące – pokazujące rzeczy dla niektórych oczywiste, dla niektórych całkowicie nowe. Ale przede wszystkim spotkania niezwykle inspirujące, zachęcające do stawiania pytań i szukania odpowiedzi w gronie ludzi, dla których ważne jest szeroko pojęte dobro społeczności akademickiej i oczywiście…swoje własne.
    Trzeba z tego czerpać, by utrzymywać tempteraturę sprzyjającą życiu akademickiej wiedzy i w takim otoczeniu rozwijać się dalej i dalej… Zazdroszczę uczestnictwa :)

    Emilia Nagucka

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>