Konwergencja

Słowo pochodzi od łacińskiego vérgere (nachylać się) i oznacza zbieżność, wzajemne podobieństwo. Pojęcie znane jest m.in. matematykom, lekarzom, biologom, meteorologom, a także ekonomistom. Od pewnego czasu w publikacjach z dyscypliny nauk o zarządzaniu czytamy o konwergencji sektorów: komercyjnego i niekomercyjnego. Piszą o tym takie autorytety jak Mark Kramer i Michael Porter.

W publikacjach dotyczących sektora komercyjnego podkreśla się znaczenie społecznej odpowiedzialności, partycypacyjnego zarządzania, podmiotowego (godnościowego), a nie przedmiotowego podejścia do pracownika i współtworzenia wartości przez interesariuszy.

W pracach poświęconych sektorowi niekomercyjnemu (zarówno publicznemu jak i społecznemu) można znaleźć coraz więcej doniesień o konieczności ekonomizacji, wdrażania elementów zarządzania, w tym zwłaszcza zarządzania strategicznego, poszukiwania wskaźników oceniających efektywność i jakość, jednym słowem dotychczasowych atrybutów sektora komercyjnego.

Zastanawiam się nad tym, czy w programie studiów konwergencja ta jest wystarczająco akcentowana, a także czy w odpowiednim stopniu zwracamy uwagę na rolę sektora publicznego i społecznego w gospodarce rynkowej.

Ciekawe byłyby opinie studentów i absolwentów, a także nauczycieli akademickich. Zapraszam do dyskusji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>