Wiem, że nic nie wiem – to brzmi dumnie.

Okazuje się, że ignorancja jest w modzie. Ile razy słyszeliśmy „ nie czytam, bo nie mam czasu, zajmuję się ważniejszymi sprawami”, „Opera? Żartujesz, to takie nudne” .Utytułowany pracownik uczelni, który publicznie chwali się, że w kinie ostatni raz był na studiach, mieszkania w modnych – czytaj: drogich – osiedlach, przy urządzaniu których korzystano z usług architekta wnętrz , a w których nie ma ani jednej książki, powszechne przekonanie o własnej racji nie poparte żadną wiedzą, „ nie mam żadnego kierunkowego wykształcenia, przecież najważniejsza jest praktyka”. Ignorancja noszona dumnie jak sztandar.

“Mam wrażenie, że (dziś) ludzie są coraz bardziej pospolici i ograniczeni, co więcej, chełpią się swoim brakiem wiedzy. W przeszłości nie wiedzieli wiele, ale też dostęp do wiedzy był bardzo trudny. Nikt też nie był dumny ze swoich ograniczeń. Wręcz przeciwnie, istniała pewna tęsknota za wiedzą, żal, jeśli nie miało się do niej dostępu. To było bardzo wzruszające, ludzie potrafili wstydzić się braku wiedzy. Dziś samozadowolenie ignorantów skłania mnie do myślenia, że mamy do czynienia z procesem nieodwracalnym.”*- to opinia J.Mariasa – pisarza, o którym noblista J.Coetze powiedział, ze to największy pisarz ostatnich 30 lat.

Oświecona ignorancja i inteligencja o wtórnym analfabetyzmie. W najnowszej Polityce artykuł „Nie myślę, a jestem” http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1636159,1,wspolczesni-polanalfabeci-wyksztalceni-ale-ignoranci.read o analfabetyzmie funkcjonalnym, ignorancji, ciemnocie, z którą kraje zachodnie walczą, a Polska problem ignoruje, politycy natomiast cynicznie wykorzystują niewiedzę do wygrywania wyborów. „Ciemny naród to kupi” -że zacytuję jednego z nich i festiwal obietnic bez pokrycia trwa.

Co trzeci polski magister nie przeczytał ani jednej książki w ciągu roku, tylko 4% Polaków doszkala się – średnia Unii to 12%, ale już w Niemczech to 50%, a w Szwecji aż 70% chodzi na kursy, warsztaty, szkolenia.

Zaczyna się nowy rok akademicki. Ile razy na zajęciach prowadzący będzie musiał uzasadniać konieczność istnienia takiego przedmiotu w programie studiów i próbować odpowiedzieć na pytanie „a na co to mi się przyda?”, ile razy w trakcie zajęć prowadzący będzie musiał zachować kamienną twarz, choć w środku aż go skręca ze złości na taką ignorancję – a przecież studenci mają maturę [polecam obejrzenie na YouTube programu „Matura To bzdura”]. A Prowadzący? No cóż… Pamiętam moich profesorów ze studiów – profesor Przełęcki, do którego chodziłam przez dwa lata na ćwiczenia z logiki, przychodził zawsze nienagannie ubrany i zajęcia zaczynał od podzielenia się swoim zachwytem nad koncertem, na którym był wieczorem w filharmonii. Czasem przerywał wywód logiczny, odrywał kredę od tablicy i cytował fragment jakiegoś wiersza, bo uważał, że idealnie pasuje do tego wywodu logicznego. I ta piękna polszczyzna… http://academicon.pl/serwisy/filozofia/aktualnosci/wywiady/wywiad-z-prof-marianem-przeleckim-z-cyklu-wywiady-z-nestorami

Oby ten kolejny rok był dla nas rokiem ciekawych odkryć, inspirujących spotkań i świadomych wyborów.

 

*fragment wypowiedzi Javiera Mariasa pochodzący z wywiadu, którego znany pisarz udzielił dziennikowi El Pais 13 lutego 2015r

Jeden komentarz nt. „Wiem, że nic nie wiem – to brzmi dumnie.

  1. Piotr Dominiak

    Ignorancja jest darem losu dla polityków. Paradoksalnie, szczególnie w rozwiniętych systemach demokratycznych. Ignorantami można manipulować. Szansa, że są połapią jest nikła. Ignorant rozumuje prosto, potrafi wyrazić swoje poglądy i uczucia przy pomocy kilkunastu słów, z których znaczna część odgrywa rolę przerywników i ozdobników. Ignorant nie wie, że jest ignorantem i to pozwala mu mówić, wyrażać opinie z ogromnym poczuciem pewności, że ma rację. Wystarczy mu podsunąć prosty, nieskażony refleksją pogląd, a on bierze go za swój i gotów jest walczyć z każdym, kto ma odmienne zdanie.
    Piotr Dominiak

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>