Dziennikarze, public relations a demokracja

       Efekty pracy specjalisty PR od kilkudziesięciu lat uzleżnione były od  pracy dziennikarza – napisze czy nie napisze, opublikuje czy nie opublikuje – dylemat ten spędzał sen  z powiek tysiącom specjalistów  PR. Oczywiste było, że opublikuje wtedy, kiedy m.inn.:
 – wydarzenie jest ciekawe
- dotyczy dużej grupy ludzi – zainteresowanych tematem
- jest duża szansa, ze ta duża grupa zechce przeczytać/posłuchać/obejrzeć informacje  o tym wydarzeniu w mediach.
Ponieważ PR to „nawiązywanie i podtrzymywanie wzajemnie korzystnych relacji”  jest oczywiste,  na takich wzajemnych, korzystnych relacjach szczególnie zależy władzom – tym demokratycznie wybranym w szczególności. A jednym z ważniejszych elementów budowania relacji to informacja – bo „ jak można lubić coś, czego się nie zna” 1 , a informacja może być przekazywana tym, na opinii których nam zależy za sprawą mediów – rękoma czy raczej piórem i mikrofonem dziennikarzy. Stąd te bezsenne noce PR-owców : napisze, czy nie napisze….
Wczoraj na sesji Rady Miasta Gdańska „Gdańscy rajcy uchwalili także cztery miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego:  (…) Wrzeszcz Centrum rejon dworca kolejowego, ulicy Kilińskiego i ulicy Dmowskiego. Jak mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska we Wrzeszczu będzie mogło powstać nowe centrum handlowe przy dworcu PKP, niedaleko Galerii Bałtyckiej (po drugiej stronie torów). Dopuszczalna wysokość planowanego tam wieżowca może wynieść do 90 metrów. ” 2    [ Bazylika Mariacka – dla porównania – ma 92 metry] Szczególnie istotne było głosowanie w kwestii zagospodarowania Wrzeszcza – jednej z najstarszych, historycznych dzielnic Gdańska o której tak nostalgicznie pisze G.Grass, z przepiękną zabudową XIX wieczną i postmodernistyczną  – głównie na ul Grunwaldzkiej. W sprawie planu zagospodarowania okolic dworca [ ma zostać zasypany Staw Browarny, ma powstać olbrzymi kolejny dom towarowy nazwany już Heweliuszem, a przed dworcem ma być wybudowany wieżowiec – ale nie bardzo wiadomo co zrobić z pętlą autobusową teraz tam istniejącą], toczyła się dyskusja – wśród mieszkańców, architektów . Dość powiedzieć, ze do tego  planu zagospodarowania wpłynęły 33  uwagi – każda z nich merytoryczna, poparta ekspertyzami, badaniami ekspertów np. np. analiza zwiększenia poziomu hałasu. Władze odrzuciły wszystkie z takim argumentem  jak ten, że budowa wieżowca nie zwiększyłaby znacząco poziomu hałasu „gdyż w tym rejonie już w stanie obecnym występują przekroczenia norm hałasu” 3 . A więc jest źle, a jak będzie jeszcze gorzej, to przecież nic się nie stanie….
     Na sesji byli przedstawiciele wszystkich mediów trójmiejskich – i nie tylko, a w ilu ukazała się informacja ? W jednym,  w Dzienniku Bałtyckim artykuł  Gdańsk: "Nie" dla pomysłu arcybiskupa i "tak" dla zabudowy Wrzeszcza”.
   Dwie dzielnice, na granicy których stanie ta monstrualna budowla  –  Wrzeszcz Górny i Wrzeszcz Dolny  – to prawie 60 tys. mieszkańców zainteresowanych żywo tym, co i gdzie się będzie działo w najbliższych latach w ich okolicy, bo albo to coś poprawi, albo pogorszy jakość ich życia.  Czy decyzja Rady Miasta to ważna informacja dla mieszkańców Gdańska? Czy 60 tys. to  mało, czy dużo  dla dziennikarzy – jako liczna potencjalnych odbiorców takiej informacji? Widać mało – tylko dla DB wystarczająco dużo a i  widać, że  dla tych dziennikarzy  temat i ważny i ciekawy, bo zdecydowali się na publikacje.
 Kilkadziesiąt lat temu zdani byliśmy w kwestii dostarczania informacji na dziennikarzy – teraz  mamy Internet – a jaka to siła, przekonujemy się  od paru dni w sprawie choćby kontrowersji wokół podpisania dokumentu ACTA.
A więc …
 

  1.Tak myślał inż. Mamoń z kultowego filmu Rejs
  2. http://www.gdansk.pl/rmg,1343,20802.html
  3. http://www.wrzeszcz.info.pl/page.php?id=2831
 

9 komentarzy nt. „Dziennikarze, public relations a demokracja

    1. Anonim

      Nie mamy wpływu na to, co może ktoś zamieścić o wydziale w internecie – jak zwykle anonimowo. Ciekawe, że pochlebne opinie mają autorów, niepochlebne są anonimami. Jak można polemizować z anonimem?
      Tekst jest mało wiarygodny, choćby dlatego, że autorka nie wie, z kim miała zajęcia – pani od makroekonomii to prof. Piotr Dominiak – bo to on akurat prowadzi te zajęcia, a jako żywo panią nie jest, ale dalecy jesteśmy od bagatelizowania i tekstu i opisanych problemów.
      Ewa Hope.

      Odpowiedz
      1. Anonim

        Chciałbym odnieść się do Pani odpowiedzi na list.

        Mimo, iż uważam, że Autora anonimowego listu grubo przesadza i ma raczej problemy ze sobą, to uważam Pani odpowiedź za karygodną. Potwierdza ona bowiem protekcjonalny stosunek do studentów. A odpowiedź czy jadamy ze studentami obiady, tak bo mamy wspólny bar, jest śmieszna. Jadanie razem obiadów, oznacza bowiem jedzenie przy jednym stoliku i rozmawianie, a nie przebywanie w tym samym pomieszczeniu.

        M.B.

        Odpowiedz
      2. Anonim

        W tym roku owszem zajęcia z makroekonomii prowadzi prof. Piotr Dominiak i jak wszyscy wiemy nie jest on kobietą, natomiast w zeszłym roku zajęcia te prowadziła dr Ewa Lechman.

        Odpowiedz
      3. Anonim

        Freedom of speech is just an illusion in Finland.

        Finnish newspapers are dependent on Finnish political elite, neighbouring governments and even powerful banks. Citizens are unaware of many subjects in Finland:

        The Swedes executed at least 460 Finns in the spring 1918.

        In Espoo near Helsinki, the Swedes fenced off the school building with barbed wire, to ban children the access to a Finnish school.

        Finnish TV channels, newspapers and magazines have to fit their news, stories and articles into political ideology of Nordic cooperation. Anything which does not fit this ideology, will be hidden from the people.

        http://syys.weebly.com/puppets-of-sweden.html

        Odpowiedz
  1. Anonim

    „Od początku istnienia wydziału, pod koniec każdego semestru – ale przed zaliczeniami – studenci oceniają wykładowców, zajęcia, a ankiety są anonimowe, dające możliwość komentowania. Od lat średnia ocen wykładowców jest nie niższa niż 4.0 – z tendencją zwyżkową, a w ostatnich dwóch latach nie niższa niż 4,6.”

    Odniosę się do wyżej wymienionych ankiet.
    Po pierwsze, wydaje mi się, że dla pełnej rzetelności powinny być one dokonywane w środku semestru lub dwukrotnie – w środku i pod koniec, aby wykładowca/ćwiczeniowiec mógł otrzymać feedback z realizacji założeń swojego przedmiotu, stylu prowadzenia zajęć i na bieżąco go poprawić lub cieszyć się ‚pozytywnym kopem’ w postaci ogólnego zadowolenia z formy zajęć wśród studentów. Ankiety pod koniec semestru służyłyby stwierdzeniu czy po przyjęciu uwag, coś się zmieniło.
    Sam czas realizacji ankiet nie jest najlepszy, ponieważ pod koniec semestru zazwyczaj trafiają one do studentów w dni ostatnich kolokwiów (sytuacja stresowa,gdy w pełnej gotowości do kolokwium słyszymy:”A to jeszcze na chwilę wyjdę z sali, wypełnijcie ankiety i potem napiszecie” nijak nie mobilizuje do refleksji nad zajęciami), ostatnich ćwiczeń (kiedy studenci wolą ten czas poświęcić na ustalenie terminu egzaminu itp., więc ankiety wypełniają byle jak i jak najszybciej).
    Po drugie, będąc na pierwszym stopniu sprawdziłam na stronie wydziałowej ich wyniki. Byłam bardzo niezadowolona z formy zajęć prowadzonych przez jedną z Pań prof. (wiem, że 3/4 roku było tego samego zdania i po dokonaniu wpisu w ankietach wymienialiśmy się spostrzeżeniami, które tam opisaliśmy, przy rozmowach z osobami z roku wyżej odbiór zajęć był równie negatywny). Pośród bardzo pozytywnych ankiet wykładowców, którzy otrzymali oceny powyżej 4.0, nie został ujawniony wynik w.w ćwiczeniowca. Celowo nie wymieniam nazwiska, gdyż prawdopodobnie będę miała z Panią prof. zajęcia i wolę przekonać się, czy coś zmieniło się na lepsze.
    Nie wiem, czy wszystkie wyniki ankiet są jawne, czy zależą od woli ujawnienia przez osobę ocenianą, ale od tamtego momentu nabrałam przekonania o braku autentycznego wpływu tego typu ankiet na podejście prowadzących. Mimo tego, zawsze staram się uzupełniać pole komentarzy – więc biernej postawy nie mogę sobie zarzucić. Czy wobec rok rocznie źle ocenianego wykładowcy/ćwiczeniowca wyciągane są jakiekolwiek konsekwencje, dyskusja nad problemem, konsultacje ze studentami w celu zweryfikowania istioty problemu?

    Natalia Chamera

    Odpowiedz
    1. Anonim

      Ankiety – ich zawartość, sposób przeprowadzania, analizy ewoluują na wydziale , praktycznie co rok jest jakaś zmiana. Wyniki ich trafiają zawsze do władz wydziału, katedr, są analizowane na posiedzeniach Rady Wydziału, mają realny wpływ na ocenę pracownika. Z pewnością proces ich udoskonalania będzie trwał, ale od studentów oczekiwalibyśmy dużej odpowiedzialności za wyrażane w ankietach opinie.
      Czy Państwo wiecie, jak wyglądają, jak są przeprowadzane ankiety na innych wydziałach – uczelniach? Byłlby to ciekawy materiał porównawczy.
      Ewa Hope.

      Odpowiedz
      1. Anonim

        Od czterech lat studiów ani w sposobie przeprowadzenia, ani zawartości nie zauważyłam żadnej zmiany. Może zamiast skali punktowej należałoby pozostawić w tym miejscach same pola otwarte?
        Jeżeli chodzi o odpowiedzialność za wyrażane w ankietach opinie, to czasem zastanawia mnie tylko czy np. jeżeli Pan dr przez 3/4 zajęć ma rozpiętą do połowy koszulę, ukazując ilość nagiego ciała nieprzystojącego dydaktykowi, a Pani dr przez całe zajęcia przesuwa na rzutniku wykresy ze stron internetowych nijak nie odnosząc ich do przedmiotu albo podkreślając istotność któregokolwiek z nich, to opis w postaci, w pierwszym przypadku ‚nieodpowiednia prezencja prowadzącego’, z drugim ‚brak merytoryki’ są jakkolwiek miarodajne? Bo prawdopodobnie będą prędzej uwzględnione jako bardziej poważne, mniej emocjonalne i widać, że napisane przez studenta posiadającego odpowiedni zasób słownictwa, poziom wypowiedzi. Podczas gdy to opisy nr jeden zdradzają, co tak naprawdę kryje się za powyższymi ogólnikami. Słowa ‚nieodpowiednia prezencja’ nie oddadzą odczucia studentki, przed którą stoi rozchełstany mężczyzna (w dodatku nie raz używający mocno nacechowanych erotycznie anegdot) czy ulgi po zdaniu ćwiczeń u niemerytorycznej Pani dr, tylko dlatego, że wykłady z tego samego przedmiotu u innej Pani dr były nadzwyczaj ciekawe i zagadnienia na kolokwiach się z nimi pokryły. Czy na pewno wszystkie komentarze, bez względu na formę traktowane są poważnie?
        Pomimo powyższych przykładów, chciałam podkreślić, że nie jestem jednostronna. Gdy czyjeś zajęcia wiele mi dały, zauważyłam na nich sposób podejścia czy formę zajęć, która pozwoliła mi lepiej zrozumieć zagadnienie – również to opisuję. Nie mogę odpowiadać i nie mam wiedzy odnośnie komentarzy wypisywanych przez innych studentów, ale nie wierzę, żeby ktokolwiek podchodził do ankiet, jeżeli już poświęca czas na ich wypełnienie (szczególnie pola komentarzy) nieodpowiedzialnie.

        Natalia Chamera

        Odpowiedz
  2. seo plugin

    Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword….wait there’s even more Now what if i told you there was a simple WordPress plugin that does all the On-Page SEO, and automatically for you? That’s right AUTOMATICALLY, just watch this 4minute video for more information at. Seo Plugin

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>