Kupowanie rzetelności, czyli cd robienia wody z mózgu.

Lubimy ordery, dyplomy, odznaczenia, certyfikaty. Naszą pasją  - może narodową – jest tworzenie komisji, komitetów, które mają za zadanie potwierdzać swoim autorytetem prawdziwość, konieczność, ważność czegoś lub kogoś lub wręcz przeciwnie – potwierdzać, że to fałsz, przypadek lub badziewie. Rząd orderów na piersi, od których wzmiankowana ugina się – to pamiętamy z dawniejszych czasów – komunistycznych. Teraz mamy nowocześniejszą formę takiego potwierdzenia bohaterskości  na niwie rynkowej: rząd wyróżnień, dyplomów, certyfikatów na ścianach, statuetki i puchary w gablotkach w  gabinetach prezesów . Najlepszy pracodawca roku, Menedżer roku,  Laury Konsumenta,  Laury Klienta,  Złota Kaczka, Zielona Żyrafa, Różowa Antylopa – co do tych dwóch ostatnich, to nie jestem pewna ich koloru. A na towarach różne znaczki mające nas, nabywców i użytkowników tych dóbr przekonać,  ze korzystamy z  najlepszych na świecie towarów, a tym samym my też jesteśmy najlepsi, mamy niewątpliwą przyjemność pracować u Najlepszego Menedżera, czy Najlepszego Pracodawcy Roku.

     Czy zadaliśmy sobie kiedyś pytanie:  kto przydziela te tytuły, dyplomy, znaczki? Dlaczego tym, a nie innym zostały one nadane?  A może należałoby zadać inne pytanie – ile to kosztuje? Innymi słowy, ile muszę wydać kasy, aby kupić certyfikat rzetelności?

Ludzka pycha i próżność nie mają dna, tak jak i nie mają czasem dna portfele prezesów, dyrektorów, właścicieli firm: każdą sumę zapłacą, aby poczuć się lepszym.I z tego korzystają szemrani menedżerowie, sprzedawcy dyplomów, ale też całkiem powazne instytucje np Centrum Zdrowia Dziecka. Oddać trzeba, że  50 tys zł za pozytywną opinię tegoż Centrum jest ceną za uzywanie logotypu na towarze, który musi spełniać określone warunki. Ale juz taki Laur Klienta – koszt  od 15 do 40 tys zł takich wymagań nie stawia.

Idzie wiosna i jak pączuszki drzew  pojawią  się jak co roku plebiscyty, konkursy, gale z uroczystym wręczeniem, nadaniem. A my biedni konsumenci, pracownicy znów bedziemy uczestniczyć w tym korowodzie próżności i oszustw godząc się, aby robiono nam wodę z mózu…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>